Choroby prostaty

Łagodny rozrost prostaty

Łagodny rozrost gruczołu krokowego (benign prostatic hyperplasia – BPH), jedna z najczęstszych chorób pojawiających się z wiekiem u mężczyzn, może się wiązać z dokuczliwymi objawami ze strony dolnych dróg moczowych (lower urinary tract symptoms – LUTS), które pogarszają jakość życia wskutek zaburzania zarówno normalnej dziennej aktywności, jak i snu. Częstość występowania histopatologicznych cech BPH zależy od wieku – zwiększa się zwykle po 40. roku życia. W 60. roku życia częstość występowania BPH przekracza zwykle 50%, a w 85. roku życia osiąga 90%.

Zapalenia prostaty

Zapalenie prostaty to jedna z najczęstszych chorób mężczyzn. Objawy zapalenia prostaty to przede wszystkim parcie na mocz, ból i pieczenie przy oddawaniu moczu, czasem gorączkę. Zapalenie prostaty może być spowodowane zakażeniem drobnoustrojami, które zdołają wniknąć do gruczołu mimo istnienia zabezpieczającej prostatę torebki. Docierają tam z krwią lub dochodzi do namnożenia się bakterii bytujących w moczu. Częstą przyczyną zapalenia prostaty są drobnoustroje wnikające podczas kontaktów seksualnych, np. dwoinka rzeżączki lub drożdżaki. Zapalenie prostaty może też spowodowane zastojem wydzieliny stercza. Jest to płyn, produkowany przez gruczoł krokowy, który umożliwia plemnikom poruszanie się. Kiedy często nie dochodzi do wytrysku lub wydzielina wydzielana jest w zbyt dużej ilości, może zalegać w prostacie i wywołać stan zapalny.

Nowotwory prostaty

Gruczoł krokowy (nazywany też sterczem lub prostatą) należy do układu męskich narządów płciowych. Znajduje się w bezpośrednim sąsiedztwie pęcherza moczowego i otacza bliższy (sterczowy) odcinek cewki moczowej. Dlatego większość objawów i dolegliwości towarzyszących schorzeniom tego narządu dotyczy oddawania moczu.
Można wyróżnić trzy grupy chorób prostaty: zapalenie ostre lub przewlekłe, łagodny rozrost gruczołu krokowego oraz nowotwory złośliwe.