Choroby pęcherza

Kamica pęcherza

W pęcherzu moczowym wytrącają się stałe składniki moczu. Wówczas dochodzi do powstawania kamieni pęcherza moczowego. Złogi w pęcherzu moczowym zbudowane są z soli wapnia lub kwasu moczowego. Przyczyną powstawania kamieni w pęcherzu moczowym jest zastój i zakażenie moczu. Przerost gruczołu krokowego oraz zwężenie cewki moczowej sprzyja powstawaniu kamieni w pęcherzu moczowym. Kamica pęcherza moczowego może być spowodowana narastaniem kamienia nerkowego przemieszczonego moczowodem z nerki do pęcherza moczowego.

Zapalenia pęcherza

Zapalenie pęcherza kojarzy się z potrzebą częstszego wychodzenia do toalety. Jest to zjawisko normalne, chociaż uciążliwe. Wzmożone oddawanie moczu spowodowane bywa najczęściej tym, że podczas choroby więcej pijemy – wystarczy policzyć sobie wszystkie herbatki rozgrzewające, rozpuszczane w wodzie preparaty przeciwgrypowe, soki z malin, mleko z miodem i ciepłe rosoły, żeby zobaczyć, że wychodzi tego sporo powyżej 2,5 l dziennie. Poza tym zioła o działaniu napotnym, które stosujemy podczas przeziębienia, mają niekiedy również działanie moczopędne, dlatego trudno się dziwić, że łazienkę odwiedzamy częściej niż zwykle. Ale pamiętajmy – to absolutnie nie powinno odwieść nas od wypijania dużej ilości napojów! Wręcz przeciwnie – w okresie walki z chorobą powinniśmy dostarczać organizmowi jak najwięcej płynów. A jeżeli objawom przeziębieniowym nie towarzyszą żadne dolegliwości ze strony układu moczowego bądź nerek, nie ma się co niepokoić.

Nowotwory pęcherza

Rak pęcherza moczowego jest jednym z częstszych nowotworów występujących u starszych osób – w większości przypadków jest rozpoznawany po 55. roku życia. Diagnozę najczęściej słyszą mężczyźni, u których zapadalność na raka pęcherza moczowego jest czterokrotnie większa niż u kobiet. Stanowią oni 3/4 pacjentów z rakiem pęcherza moczowego.