Choroby nerek

Kamica nerkowa

Kamica nerkowa, zwana też kamicą moczową, występuje najczęściej między 30 a 50 rokiem życia. Jej rozwój związany jest ze skłonnością do wytrącania z moczu rozpuszczonych w nim składników mineralnych lub organicznych.

Wady anatomiczne

Wady nerek należą do najczęstszych nieprawidłowości wrodzonych. Zakres spotykanych zaburzeń jest szeroki. Może wiązać się z całkowitym brakiem nerki, nieprawidłową wielkością, liczbą, lokalizacją, orientacją miedniczki, zaburzeniami budowy układu kielichowo-miedniczkowego i naczyń nerkowych. Przyczyną jest złożony rozwój płodowy nerki, której część miąższowa i wyprowadzająca mocz pochodzą z dwóch różnych zawiązków. Ultrasonografia jest zwykle metodą pierwszego wyboru zarówno przy podejrzeniu wad wrodzonych, jak też przy niespecyficznych objawach ze strony układu moczowego. Celem artykułu jest przedstawienie przeglądu wad wrodzonych nerek oraz ich obrazów ultrasonograficznych.

Nowotwory nerek

Rak nerki stanowi tylko 3 proc. ogółu zachorowań na nowotwory złośliwe. W Polsce odnotowuje się rocznie ok. 1500 zachorowań u mężczyzn i ok. 900 u kobiet. I chociaż ten nowotwór występuje rzadko, to niezwykle podstępny rodzaj raka, ponieważ może długo się rozwijać, nie dając żadnych dolegliwości.

Rak nerki najbardziej zagraża mężczyznom po 45. roku życia. Kobiety natomiast najczęściej zapadają na nowotwór nerki między 55. a 74. rokiem życia. Zdarzają się również zachorowania wśród ludzi bardzo młodych, a także tych po przyjęciu wysokich dawek chemioterapii.