Choroby jąder

Zapalenia jąder

Zapalenie jąder to poważny stan, który, nieleczony, może doprowadzić nie tylko do bezpłodności, lecz także do utraty jądra. Dlatego po wystąpieniu niepokojących objawów ze strony tego narządu należy jak najszybciej zgłosić się do lekarza. Sprawdź, jakie są przyczyny i objawy zapalenia jąder, na czym polega leczenie i do jakich powikłań może doprowadzić.

Zapalenie jąder to stan zapalny gruczołu rozrodczego wytwarzającego plemniki. Zapaleniu jąder towarzyszy zapalenie najądrza, a ściślej to do rozwoju stanu zapalnego dochodzi najpierw w najądrzu, a później rozprzestrzenia się on na jądro. Jednak bardzo trudno odróżnić od siebie te dwa stany, w związku z tym są traktowane jak jedno.

Wodniaki jądra

Wodniak jądra (hydrocoele) jest rodzajem torbieli, czyli owalnego tworu zawierającego płyn otoczony osłonkami. Pojawia się w konsekwencji nieprawidłowego zstępowania jąder do moszny, a dokładnie niezarośnięcia wyrostka pochwowego po zstąpieniu jądra. Wyrostek pochwowy jest fragmentem otrzewnej, który podczas prawidłowego rozwoju płodu powinien się zasklepić i w postaci pustego worka zająć miejsce na przedniej powierzchni jądra.
W przypadku wodniaka, wyrostek pochwowy nie ulega zamknięciu, wskutek czego gromadzi się w nim płyn otrzewnowy. Powstała w ten sposób struktura przybiera postać wodniaka jądra lub wodniak powrózka nasiennego (funiculocoele). Gdy torbielka zakotwicza się na przebiegu powrózka nasiennego, ponad jądrem, ale przed wejściem do kanału pachwinowego mówimy o wodniaku powrózka nasiennego.

Nowotwory jądra

W zależności od rodzaju komórek, z których wywodzi się nieprawidłowy rozrost nowotworowy, wyróżnia się kilka rodzajów nowotworów jądra. Najczęstszym nowotworem złośliwym jest nasieniak, czyli nowotwór rozwijający się z komórek produkujących plemniki. Inne stosunkowo częste nowotwory mogące rozwijać się w obrębie jądra to rak zarodkowy, kosmówczak i potworniak. Cechą charakterystyczną nowotworów jądra jest to, że jeden guz może zawierać elementy nowotworowe pochodzące z różnych komórek

Żylaki powrózka nasiennego

Są często przyczyną dolegliwości bólowych, dyskomfortu w obrębie moszny. Czasami pojawiają się skargi na wrażenie ciążenia w jądrze i bóle ciągnące w pachwinie, które narastają w czasie długiego stania lub wzwodu. Zasadniczo rozpoznanie żylaków powrózka nasiennego stawia się na podstawie badania dotykiem. Często występuje znaczne obniżenie i poziome ułożenie jądra w pozycji stojącej.

W zależności od przyczyny, która powoduje zmiany w odpływie krwi z jądra wyróżnia się żylaki pierwotne spowodowane niewydolnością żylnych naczyń jądrowych i objawowe towarzyszące m.in. guzom nerek, nowotworom naciekającym przestrzeń pozaotrzewnową.

Żylaki powrózka nasiennego powodują zmiany w jądrach mogące doprowadzić do niepłodności mężczyzny. Leczenie polega na operacyjnym wycięciu i podwiązaniu zmienionych naczyń żylnych.

Torbiele najądrzy

Torbiel najądrza, czyli spermatocele, to, jak wskazuje, cela (zamknięta przestrzeń) wypełniona spermą. Torbiele najądrzy tworzą się najczęściej wskutek stopniowego rozciągania się niewielkich uchyłków kanalików najądrza przez gromadzące się plemniki. Najczęstszą przyczyną gromadzenia się nasienia i tworzenia torbieli nasiennych najądrza jest niedrożność kanalików nasiennych.

W badaniu USG torbiel najądrza jawi się jako pusta, czarna (bezechowa) przestrzeń otoczona cienką, włosowatą ścianą. Czasami wnętrze torbieli nie jest zupełnie “puste”, czyli jednolicie czarne w badaniu USG. Wynika to z odbijania fal ultradźwiękowych przez plemniki obecne w świetle torbieli.