Choroby cewki moczowej

Zwężenia cewki

Zwężenie cewki moczowej (łac. Strictura urethrae) to częsta choroba dotycząca dolnego odcinka układu moczowego głównie mężczyzn. Spowodowane jest uszkodzeniem lub zniszczeniem tkanek ściany cewki moczowej. Drażniące działanie moczu na uszkodzony nabłonek cewki powoduje jej włóknienie. Proces gojenia prowadzi do zmniejszenia obwodu cewki moczowej i zwężenia jej światła. W niektórych sytuacjach prowadzić to może do całkowitego zamknięcia światła cewki. Zwężenia cewki mogą być wrodzone i wtórne. Wrodzone zwężenia cewki są rzadkością, najczęściej mamy doczynienia ze zwężeniami wtórnymi do urazu lub stanu zapalnego.

Skrzywienia prącia

Skrzywienie penisa (prącia) jest czymś naturalnym i większości przypadków nie powinno być powodem do niepokoju. Jeśli jednak skrzywienie penisa utrudnia współżycie (a czasem nawet je uniemożliwia) lub jest przyczyną dyskomfortu psychicznego, wskazana jest konsultacja u urologa. Na czym polega leczenie skrzywionego penisa? Kiedy konieczne jest operacyjne prostowanie prącia? Czy można wyprostować skrzywione prącie ćwiczeniami?

Skrzywienie penisa (prącia) zwykle zostaje zauważone dopiero w okresie dojrzewania – przy występowaniu wzwodów. W czasie erekcji ciała jamiste prącia nierównomiernie wypełniają się krwią, co skutkuje skrzywieniem prącia w lewo, w prawo, w górę lub w dół. Niewielkie skrzywienie penisa (np. rzędu 15 stopni) zwykle nie obniża jakości życia seksualnego. Dopiero spory kąt skrzywienia, większy niż 30 stopni, może utrudniać współżycie (najczęściej z powodu bólu podczas erekcji lub bólu u partnerki), a nawet uniemożliwiać odbywanie stosunków płciowych. W takich przypadkach konieczna jest interwencja lekarza.

Zaburzenia erekcji

Zaburzenia erekcji są taką samą dolegliwością, jak katar, kamienie nerkowe czy wrzody żołądka – z tym też należy zwrócić się do lekarza. Problemy z erekcją potrafią odebrać radość życia i zniszczyć niejeden związek. Na szczęście wiadomo, co bywa przyczyną zaburzeń erekcji i jak można im zaradzić.

Z zaburzeniami erekcji najlepiej zgłosić się do lekarza, gdy tylko wystąpią pierwsze oznaki niesprawności, wtedy bowiem najłatwiej zaradzić problemowi. Wizyta u specjalisty (androloga, urologa lub seksuologa) nie jest przykra, bo zwykle polega na rozmowie. Jednak musi być ona bardzo szczera. Jeśli lekarz podejrzewa, że powodem zaburzeń jest jakaś choroba ogólna, zleca badania, np. poziomu cukru, cholesterolu, testosteronu i prolaktyny we krwi, USG prostaty. Jeżeli wyniki są w normie, przyczyny niedomagania trzeba szukać gdzie indziej – w psychice lub dolegliwościach ciała.